Strona Główna  Założenia  O programie  Zagadnienia  Lekcje  Tips & Tricks  Linki  Autorzy  Kontakt   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rysowanie precyzyjne

Podczas tworzenia rysunków  często jest potrzeba wskazania dokładnego  punktu na rysunku. Wielokrotnie zdarza się że wskazujemy punkt który znajduje się w ściśle określonym położeniu względem innego punktu. Dokładność takiego jest zależna od aktualnego współczynnika skali powiększenia rysunku i zwykle jest  nieprecyzyjna. Dlatego program AutoCad oferuje inne, bardziej precyzyjne sposoby. Nieprecyzyjność  rysownia może wpłynąć na wiele czynności edycyjnych, np. na dokładność wymiarowania, brak możliwości  automatycznego zakreskowania obszar, utworzenia regionu, itp. Niewidoczne na pierwszy rzut oka niedokładności rysunku mogą pojawić  się na ekranie dopiero po powiększeniu a także na wydruku.

Program AutoCad proponuje nam wiele sposobów zwiększenia precyzji  rysownia : skok, węzły, tryb ortogonalny, punkty charakterystyczne obiektów, śledzenie tych punktów, tymczasowe linie konstrukcyjne. Tryby włączane i  wyłąc zane są za pomocą klawiszy funkcjonalnych na klawiaturze oraz przełączników znajdujących się w belce statusowej na dole ekran.


 

- SKOK – skok

- SIATKA – siatka

- ORTO – tryb ortogonalny

- BIEGUN – śledzenie biegunowe

- OBIEKT – automatyczna lokalizacja punktów charakterystycznych

- ŚLEDZENIE – śledzenie punktów charakterystycznych

1. SKOK

Skokowe przesuwanie kursora na ekranie zapewnia dużą dokładność rysunku. Kursor będzie przesuwał się skokowo od jednego węzła siatki skoku do drugiego (i będzie wskazywał tylko punkty węzłowe). Jeżeli użytkownik wskaże kursorem punkt położony obok węzła skoku, kursor zostanie automatycznie przyciągnięty do węzła położonego najbliżej. Mamy do wyboru dwa rodzaje skoku biegunowy i normalny.

Skok biegunowy (kołowy)- kursor wykonuje skok w kierunku tymczasowych linii konstrukcyjnych.

Skok normalny – kursor wykonuje skok w kierunku osi x,y

2. SIATKA

Na ekranie można wyświetlić siatkę. Siatka ta składa się z punktów położonych w określonej odległości względem siebie. Siatka może ale nie musi, pokrywać się ze skokiem. Zwykle odległości węzłów siatki stanowią wielokrotność odległości skoku.

3. OBIEKT

Po włączeniu trybu OBIEKT jeżeli zostanie wskazany punkt, AutoCad przeszuka obszar wewnątrz celownika (w poszukiwaniu punktów charakterystycznych ). Jeśli punkt charakterystyczny zostanie odnaleziony, zostanie wybrany automatycznie. Jeśli wewnątrz celownika nie będzie żadnego punktu charakterystycznego, przyjęty zostanie punkt który wskazałeś na ekranie.

4. ŚLEDZENIE (tymczasowe linie konstrukcyjne)

AutoCad daje nam do dyspozycji użytkownika tymczasowe linie konstrukcyjne. Linie te pojawiają się na ekranie w pewnych okolicznościach, znacznie ułatwiają lokalizację punktów.

Śledzenie biegunowe – (BIEGUN) przyciąga kursor do prostych konstrukcyjnych nachylonych pod określonym kątem. Dzięki niemu użytkownik może precyzyjnie wskazać położony na linii konstrukcyjnej punkt.

Śledzenie punktów charakterystycznych – ( ŚLEDZENIE) obiektów przyciąga kursor do linii konstrukcyjnych przechodzących przez wybrane punkty charakterystyczne obiektów.

5. WYKAZYWANIE PUNKTÓW CHARAKTERYSTYCZNYCH

Podczas gdy program oczekuje na wskazanie punktu, w obszarze poleceń na dole ekranu wyświetlany jest komunikat „Wybierz obiekty:”. Można wtedy nakazać automatyczną lokalizację punktu charakterystycznego. Można tego dokonać:

-wpisując nazwę punktu charakterystycznego z klawiatury ( ŚRO, SYM, itp.) lub

-wybierając punkt z menu kontekstowego myszki ( po naciśnięciu środkowego przycisku lub klawisza SHIFT i prawego przycisku myszki) lub

- wybierając z paska narzędzi LOKALIZACJA ikonkę punktu

AutoCad lokalizuje następujące punkty charakterystyczne obiektów:

6. Pozorne przecięcie   punkt przecięcia na ekranie. Obiekty nie muszą mieć punktu wspólnego w przestrzeni.

7. Środek    środek łuku, okręgu lub elipsy

8. Koniec    najbliższy punkt końcowy obiektu, np. koniec odcinka, łuku, regionu, bryły ACIS,itp.

9. Przedłużenie      przedłużenie odcinka lub łuku

Przed                                                                            Po

                                            

10. OD     punkt umieszczony w określonym położeniu względem wskazanego punktu

 11. Baza      punkt wstawienia bloku, napisu, symbolu lub atrybutu

punkt przecięcia      punkt przecięcia się obiektów (punkt wspólny)

 

 Symetria      środek obiektu, np. odcinka, łuku, splanuj

 

 Bliski     punkt obiektu położony najbliżej kursora

 

Punkt    lokalizuje najbliższy obiekt typu punkt

Brak     wyłącza poszukiwanie punktów charakterystycznych na czas wskazania jednego punktu

Równoległość      odcinek równoległy do innego

Prostopadły     punkt w którym prosta prostopadła przecina obiekt

Kwadrant     najbliżej położony punkt rozpoczynający ćwiartkę okręgu, elipsy lub łuku

Styczny     punkt styczny łuku, okręgu, lub elipsy

 

------------------------>powrót<------------------------

 
 
 

Strona główna | Założenia | O programie | Zagadnienia | Lekcje | Tips & Tricks | Linki | Autorzy | Kontakt